מכירת הבית שלנו היא בדרך כלל עניין רגשי. גם ההחלטה לרכוש דירה או בית היא החלטה רגשית. אם אנחנו מוכרים בית שאנחנו חיים בו משמעות הדבר היא פרידה מהמוכר והידוע כדי לצאת אל הלא נודע. אם אנחנו מעמידים למכירה בית של קרוב אהוב, גם אז יש מטען רגשי שנלווה אל המכירה. אבל בסופו של דבר, למכירת נכס יש ערך קר וברור שהוא כספי וכלכלי. במילים אחרות אנחנו קובעים תג מחיר לנכס ואנחנו מוכנים למשא ומתן, אבל נשמח לקבל את מה שאנחנו באמת מבקשים או כמה שיותר מהסכום. בואו נעשה תרגיל ביחד:

העמידו את עצמכם בסיטואציה של רכישת בית והסתכלו בעיני המתבונן… מה הייתם רוצים לפגוש בדירה הזו שהנכם עומדים לרכוש? למה אתם מצפים? מה חשוב לכם? מה יהיה עבורכם deal breaker בעסקת הרכישה?

מתוך הנחה, שמיקום הנכס כבר מתאים לכם, ואתם רוצים לקצר תהליכים, בוודאי הייתם שמחים להגיע למקום אשר כבר בחיצוניותו קורא לכם להיכנס פנימה למקום נקי, נעים, חמים, שקט ורגוע, המסודר לפחות מבחינה בסיסית לפונקציות המקובלות, ופשוט להתאהב בו ממבט ראשון!  ההחלטה לרכוש בית או דירה היא, כאמור, החלטה רגשית… ובדרך כלל גם הקובעת!

על התרגיל הרגשי הזה מבוסס כל מה שקורה היום בחנויות העיצוב המציעות ללקוח קונספט מושלם!  הלקוח עומד בפני תצוגה מרהיבה המוכרת לו את הTotal-Look!  כלומר: צבעי הרקע, התאורה, הריהוט המתאים ובצבעים התואמים, הלבשת הבית בטקסטיל כגון: וילונות, שטיחים, כריות נוי, העמדת אביזרי נוי, צמחיה ירוקה ( טרייה או מלאכותית) ושאר פריטים – כל אלה יוצרים מראה שלם ומושלם שמאפשרים ללקוחות ממש לדמיין את עצמם חיים בחלל הזה.

גם בתהליך מכירת בית, החוויה הזו היא בדיוק מה שאתם, כמוכרי הנכס, אמורים להראות או להציג בפני רוכש פוטנציאלי.  אל תשכחו אף פעם שהרושם הראשוני הוא הקובע, וזו אינה סתם קלישאה!

אז איפה מתחילים? כיצד מכינים בית למכירה, כדי להעלות את ערכו הכספי?

הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להכשיר את ה"קרקע" ולהכין את הבית להיות המוצר המוגמר מבחינת תחזוקה וניקיון, אוירה נעימה, למקסם את הפוטנציאל ואפילו לגרום לריח נעים בבית שיקבל את פני הרוכש המיועד! זה נשמע כמו הרבה עבודה, אבל התהליך לא כל כך מסובך! הוא יכול אפילו להיות פשוט , קל ומהיר מאד. והכי חשוב: הוא לא צריך לעלות הרבה. בהשקעה קטנה של זמן, אנרגיה ולעתים מעט כסף, ניתן להקפיץ את ערך הבית במכירה בעשרות אלפי שקלים!

בשיפוצון או שדרוגון כזה-  יש לבצע עבודות שיפוץ בסיסיות ופשוטות בבית ומחוצה לו, כלומר גם במבואת הכניסה בחוץ ובפנים. למשל: תיקוני טיח לקירות מתקלפים או עם עובש / סיוד וצבע /  גופי תאורה / ברזים דולפים, כבלי חשמל תלויים באוויר וכו' – הדברים הקטנים שאתם, כדיירי הבית כבר כל כך רגילים אליהם שאתם לא רואים אותם, אבל הרוכש הפוטנציאלי יראה אותם מיד. יש לדאוג לניקיון יסודי, סילוק פריטי ריהוט מיושנים ומיותרים לצורך מתן תחושת מרחב יותר גדולה, זריקת עציצים שבורים עם צמחים נובלים, הפיכת פינות מסויימות בבית לנישות מודרניות עם תאורה ואביזרי נוי, הבלטה של פריטים מיוחדים או בעלי נוסטלגיה בצורה מודגשת ומפוארת וגם קצת קוסמטיקה כמו: אדניות עם צמחים, אביזרי נוי, טקסטיל כדוגמת וילונות זולים, כריות נוי, תוספת של שטיח פשוט ועוד הרבה רעיונות קטנים אך משלימים לשדרוג התצוגה או הדירה לכדי מצב שבו המתעניין יתרשם כבר מהרגע הראשון.

במקרים מסוימים יש מעצבי פנים שאף המליצו על שיפוץ חזית הבניין, שיקום הגינה והחלפת תגי שמות הדיירים בכניסה על מנת להעלות את ערך הנכס…

בעצם, כל השקעה קטנה שלכם בהכנת הבית למכירה, תעלה את ערך הנכס ויש לה משמעות כלכלית שתניב לכם רווח במכירה!

לכן אל תהססו! כדאי ורצוי להביא איש מקצוע, שידע לתת את הנגיעה (Touch) המתאימה, לארגן את הבית מחדש, איש מקצוע כזה יוכל לעשות פלאים בדירה ולהביא את התוצאה המועילה והראויה ביותר. מניסיון אישי אני יכולה לספר שכבר קרו לי מקרים שבהם לאחר שמוכר ביצע את השינוי למען "המכירה", ממש לא זיהה את הבית שלו עצמו והחליט שלא למכור!

הרעיון הזה, אגב, אינו המצאה חדשה ויש לו אפילו שם בעולם עיצוב הפנים: הום סטייג'ינג או "העמדת הבית". בארה"ב מקובל מאד לפנות ממש לחברות עיצוב המתמחות ספציפית בהום סטייג'ינג למטרת שיפור הנכס לקראת מכירתו – דבר המקפיץ את ערך הנכס בעשרות אחוזים.

אני לא מציעה לכם לפנות לחברה שכזו. אתם יכולים להקצות תקציב בסכום המתאים לכם ולבקש ממעצב פנים או יועץ להיצמד לתקציב. אני מבטיחה לכם שתופתעו מכמה שינוי אפשר לעשות וכמה שיפור אפשר לבצע אפילו בתקציבים צנועים!

בתמונת הנושא של הפוסט אתם יכולים להתרשם מטיפ עיצוב שלי למשפחה שפנתה אלי מרחוק (אפילו לא נדרשתי להגיע אל הבית) כדי לשדרג את החלל מתחת למדרגות בכניסה לבית. דמיינו לעצמכם שהייתם נכנסים לבית שאתם מתכוונים לרכוש ופוגשים בלגאן. עכשיו דמיינו את התחושה כשפוגשים נישה מוארת ומקושטת בפריטי עיצוב. תחושה שונה לגמרי, נכון?

דאגנו להום סטייג'ינג, מה עכשיו?

הבית שופץ מעט, דאגנו להדגיש את החוזקות שלו ולהסתיר את החולשות. מה עושים כשמגיע הקונה?

  • דאגו שהבית יהיה נקי ומסודר, אבל לא מסודר מדי (בית שחיים בו לעולם לא ייראה כמו מוזיאון או כמו "ממגזין").
  • קררו את הבית בקיץ וחממו בחורף.
  • פתחו תריסים ביום  והדליקו אורות בערב (גם את התאורה החדשה שהוספתם בתהליך השדרוג העיצובי!)
  • חשוב לדאוג לתחושה של בית מאוורר ונעים.
  • טיפ קטן: אפיית עוגה, הכנת פופקורן או אפילו העמדת סיר על הכיריים עם מים ומקל קינמון יפיצו ריח "טעים" וביתי.

אם ביצעתם את כל מה שהוצע כאן, אתם יכולים להיות בטוחים בעצמכם. תנו למתעניין להסתובב בחלל באופן עצמאי, בשקט ומבלי להפריע לו. אם יהיו שאלות, אל תדאגו, הוא כבר ימצא אתכם, ואתם תדעו מייד אם הוא נמשך לבית שלכם.

מילה קטנה לסיכום: אין שום מניעה שתעצבו את הבית בעצמכם ואפילו תבצעו את השיפוץ הקטן הזה לגמרי בעצמכם. אני כאן כדי לסייע לכם בייעוץ מהיר (אפשר גם מרחוק!) או ממש לבוא ולעצב ביחד איתכם (צרו איתי קשר).

בהצלחה במכירה ובשעה טובה!